lørdag 7. desember 2013

Luke 7

Searching for Sonja

I desember 1991 gikk det et førjulsprogram på NRK radio med forskjellige programledere. Innholdet var nok ikke så forskjellig fra andre adventsprogram. Grunnen til at jeg husker programmet, var en sang de spilte hver kveld. Den het "Jeg gleder meg ikke til jul i år", og jeg falt for den med en gang. Det ble ikke sagt stort om låten, men det hørtes ut som den var fra 1960-tallet. Norsk popmusikk fra 1960-tallet er det sjelden man hører, om det ikke er noe Grand Prix-relatert, eller noe som er en oversettelse av en utenlandsk slager. Men dette virket som en norsk originalkomposisjon, den låt friskt og fengende, og hadde en sjarmerende tekst om at sangerinnen ikke får det hun ønsker seg til jul. Hun vil ha en pakke med "brune øyne og gresk profil", men får i stedet "maling og kitt" (60-tallsslang for sminke?) Hvorfor hadde jeg aldri hørt dette før?

Dagen etter at programmet var sendt for siste gang, holdt jeg på med mine gjøremål da panikken plutselig slo innover meg. Kanskje får jeg aldri høre denne sangen igjen! Jeg visste at programmet gikk i reprise hver ettermiddag, så jeg fortet meg hjem og fikk slengt en kassett i spilleren, akkurat idet låten begynte. Introen ble litt kuttet, men ellers var låten bevart for ettertiden. Den kassetten passet jeg godt på i årene som fulgte, og alle jeg spilte den for ble like begeistret som jeg var. Jeg kunne ikke huske navnet på sangerinnen, bare at det var et tostavelsesnavn. Lenge trodde jeg at navnet var Mona. Flere år senere mailet jeg ulike NRK-folk som jeg håpet kunne identifisere låten, men ingen husket den. Jeg skrev ned teksten og viste den til folk som hadde opplevd og kjøpt plater på 1960-tallet, men heller ikke her kom det noe gjennombrudd. En dag i 2005 demret det endelig for meg hvem som hadde vært programleder, og jeg kontaktet ham. Han jobbet ikke lenger i NRK, men husket godt sangen. Omsider fikk jeg vite artistnavnet. Det var ikke Mona, men Sonja, fullt navn Sonja Bjønness. Men han fortalte også at det var en trist grunn til at sangen ikke var å høre på radio. Det lå en lapp i NRKs platearkiv om at sangen ikke skulle spilles. Artisten ble drept i en flyulykke, og familien hennes hadde bedt om at platen ikke lenger skulle kringkastes.

Noen få dager senere ble jeg tipset om at singelen var til salgs på QXL. Slik fikk jeg vite at "Jeg gleder meg ikke til jul i år" var b-siden til "Fan-club for Søren i Son" (Tekstforfatteren må ha hatt en tilknytning til Son, siden stedet nevnes både på a- og b-siden). For første gang i mitt liv bød jeg på en nettauksjon, og i mine øyne så alt lyst ut, uerfaren i gamet som jeg var. Mitt bud ledet hele uken, og det var heller ikke særlig høyt. Men få minutter før fristen gikk ut, kom det noen og bød over. Jeg bød over dette igjen, men min konkurrents bud ble umiddelbart høynet. Jeg prøvde meg flere ganger, men hver gang ble jeg automatisk overbydd. Til slutt satt jeg bare og bød for å presse opp prisen. Da slaget var tapt, fikk jeg i alle fall kjøpt Sonjas debutsingel. "Leve livet / For en tabbe" hos en annen selger. A-siden er en norsk versjon av Lesley Gores "It's My Party", mens b-siden er en herlig originalskrevet låt jeg flere ganger har spilt som dj med stort hell.



En tid senere fikk jeg en innsider i NRK til å sjekke platen i arkivet der. Vedkommende så ingen lapp om at platen ikke skulle spilles... I VGs arkiv er navnet Sonja Bjønness bare å finne en gang, som en oppramsing da hun kom med en singel i 1964. I Aftenposten er hun ikke nevnt en eneste gang, hverken som artist eller som omkommet i et flykrasj. I oppslagsverker "Rock og riller over fjord og fjell" står hun kun oppført med to av sine fire singler. En tidlig sommerdag for noen år siden så jeg Vibeke Saugestad og Peter Berry & the Shake Set stå på et lasteplan utenfor Kon-Tiki-museet og spille Sonja Bjønnes' "Leve Livet". Saugestad nevner Sonjas julesang i en artikkel hun skrev for ABC startsiden i 2008.



Mer har jeg ikke funnet ut om Sonja. Ikke kan jeg spille sangen her heller. Men siden dette er en musikkblogg, avslutter jeg med den tidligere nevnte Vibeke Saugestad, som har gitt ut juleplater både som soloartist og med bandet Weld.

Lytt til Vibeke

Jeg gleder meg ikke til jul i år

O jul med din glede
Og barnlige lyst
Til meg kan du ikke komme

Jeg gleder meg ikke til jul i år
Uhu Uhu Uhu
Jeg vet så inderlig godt hva jeg får
Uhu Uhu Uhu

En kjole med blomster og blonder på
Fra mamma og pappa og Jon
En vase som kan på kaminen stå
Fra Tante Agathe i Son
En flaske godlukt fra storebror
Og kanskje litt maling og kitt
To tykke strømper fra oldemor
For det har hun alltid gitt

Nei, Jeg gleder meg ikke til jul i år
Uhu Uhu Uhu
Jeg vet så inderlig godt hva jeg får
Uhu Uhu Uhu

Kjole og vase og strømper og sånn
Det er jo i grunnen bra
Men for meg er det hele bare bånn
For det er ikke det jeg vil ha
En pakke skal være noe for seg selv
Med brune øyne og gresk profil
Litt stille og rar, men kos likevel
Med verdens snilleste smil

Jeg gleder meg ikke til jul i år
Uhu Uhu Uhu
Jeg vet så inderlig godt hva jeg får
Uhu Uhu Uhu

Det nytter så visst ikke å være sår
Det skjønner jeg nå så visst
For Anne fikk gaven til jul sist år
Med trutmunn og kvinnelist
Ikke noe av det jeg ønsket meg
Ønsker jeg lenger nå
Den gaven jeg ville ha var deg
Og den kan jeg ikke få

Jeg gleder meg ikke til jul i år
Uhu Uhu Uhu
Jeg vet så godt hva jeg ikke får
Uhu Uhu Uhu




1 kommentar:

  1. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=166657615

    SvarSlett